Kort om indsigtsstudiet.

76% af danskerne finder generelt reklamer på digitale medier irrelevante og 51% føler, at det påvirker deres opfattelse af afsenderen på en negativ måde. - YouGov, marts 2017

Jeg arbejder som Head of Insights på reklamebureauet fireball og er ansvarlig for at afdække, hvad forbrugerne tænker om alt fra pension til Pingvin Lakridser. Pege på hvilke knapper, der skal trykkes på for at stimulere brand liking og øge købelyst. Og det må gerne være nogle digitale knapper, når man spørger kunderne.

Ikke kun fordi statistikken fortæller, at de digitale kanaler bliver mere og mere interessante for forbrugerne. Særligt også fordi de fleste virksomheder øjner chancen for at kunne sende deres reklamebudskaber direkte til forbrugernes mobiler og spare medieomkostninger, fordi forbrugerne i bar glæde over det tilsendte budskab sender det videre til alle deres venner og bekendte.

En viral kampagne. En reklamevirus, der smitter alle i målgruppen. Det er den beskedne målsætning og en daglig udfordring i reklamebranchen i dag.

Derfor kigges der meget på tal. Er målgruppen på Facebook? Hvor mange procent er på Snapchat? På Youtube? Analyseselskaberne halser efter, og med gårsdagens tal planlægges den ene indsats efter den anden.

Faktum er, at 76% af danskerne generelt finder reklamer på digitale medier irrelevante. 51 % føler, at det påvirker deres opfattelse af afsenderen på en negativ måde. I en verden, hvor digitale reklamer i stigende grad kan blokeres, betaler det sig at lære modtagerne lidt bedre at kende1.

Hvad med menneskene bag tallene?

Er de på Facebook for at stalke deres ekskæreste eller klage over deres telefonabonnement? På Youtube for at se talkshows eller lære at montere en radiatortermostat? Følger de Langelænder fordi, de har en pølsepassion eller fordi, de ville vinde en Weber sidste forår?

Det gør jo immervæk en forskel. Især hvis ambitionen ikke bare er at blive set, men også hørt, forstået og elsket.

Den kamp som virksomheder kæmper i dag er mere en kamp om opmærksomhed end penge.

Når vi hver dag bliver eksponeret for, hvad der svarer til indholdet af 174 aviser, så kan det altså godt betale sig at grave lidt dybere i statistikken og forstå den forbrugervirkelighed, der ligger bag de hårde tal.

Derfor fik vi lyst til at foretage et eksperiment. Et eksperiment der kunne give os ny indsigt og ikke mindst en ny måde at gribe digital markedsføring an på.

Må vi lige se din browserhistorie?

Vidt forskellige danskere i alderen 8-65 har ladet os registrere, hvordan de bruger deres smartphones, tablets og computere i løbet af en uge. De har inviteret os indenfor på deres Facebook side, vist os deres søgninger, introduceret os for deres yndlingsapps, lavet skærmdumps af deres likes på Instagram såvel som de private Snapchats, de sender til – og modtager fra deres venner.

Disse data har dannet baggrund for dybdeinterviews, hvor de har svaret på, hvad de bruger deres digitale tid til, hvad de får ud af det, og hvad de tænker og mener om det hele.

I sidste ende har vi kogt det hele ned med det formål at tegne et opportunity map for digital markedsføring med forbrugeren i centrum.

Et værktøj der udstikker de mulige positioner, du som virksomhed kan tage i forbrugerens digitale dagligdag. Som favner bredt og som kan bruges som fundament – uagtet hvilken målgruppe, man skulle ønske at dykke nærmere ned i.

Håber du har fået lyst til at læse videre…